Should we interpret the Constitution literary or loosely?

As any text interpretation (for example, book translation, or Bible exegesis) the true meaning of any text is a yin-yang, a dialectic, back and forth, between:     1) what the message meant to the one who sent it, and      2) what it would meant to the one who receive it. Let us not dream of an automatic, formal and impersonal mechanism to interpret laws. Norms are the will of a community and, therefore, are always personal and, thus, problematic.

Should we interpret the Constitution literally or loosely?

As any text interpretation (for example, book translation, or Bible exegesis) the true meaning of any text is a yin-yang, a dialectic, back and forth, between:
     1) what the message meant to the one who sent it, and
     2) what it would meant to the one who receive it.
Let us not dream of an automatic, formal and impersonal mechanism to interpret laws. Norms are the will of a community and, therefore, are always personal and, thus, problematic.

No a los derechos de los animales … ni de las personas

NO A LOS DERECHOS DE LOS ANIMALES … NI DE LAS PERSONAS

Ejercitar mis derechos no es una forma de yo desarrollarme, de crecer; no es un ideal. Ejercitar un derecho es limitar el comportamiento de alguien, para dejar paso a nuestro comportamiento. Ejercitar mi derecho a ser atendido por el médico al que ya le pagué, consiste en limitar la libertad del médico, haciendo que me atienda a mi.

No tendría sentido pensar que yo me desarrollo ejercitando mis derechos, pues entonces yo sería más persona cuanto más yo limitara el comportamiento de los que tengo alrededor: mi comunidad, el Estado, etc. Ejercitar un derecho es, sencillamente,  reclamar el espacio mínimo que uno necesita para actuar. Por lo tanto, mi desarrollo personal no puede consistir en alcanzar unos mínimos de espacio.

El problema, como siempre, comenzó cuando se desarrolló, a partir del siglo 14, el concepto moderno de “derecho” individual, que se entiende como un ‘espacio personal’. Esta idea moderno de “derecho” como mi espacio privativo, implicó un olvido de la idea clásica de derecho: donde derecho era “lo que no está torcido”, lo que estaba en el lugar que le correspondía a cada cosa.Según esta concepción clásica, yo me desarrollo, no teniendo más derechos individuales, sino ocupando el lugar correcto, en el que tengo que estar dentro del sistema para llevar a cabo mi misión.Y este lugar derecho deben ocuparlo tanto  las personas, como los animales o las cosas. Y el lugar correcto de muchos seres vivos en algún momento de su vida (o de su muerte) está en ser alimento para otros. Y esto no violenta a estos seres, sino que los pone en su sitio y por tanto, los dignifica.

What Science can and cannot answer

As modern sciece, in its origins, restricted itself to the observable material realm, the main question it can explain is “change”. For other big questions (meaning, good life, etc) we must look somewhere else.

El Triunfo cristiano no es el triunfo de los cristianos

El triunfo del Cristianismo no se dará cuando triunfen los cristianos y tengan el poder (en el Congreso, en los Tribunales). El Triunfo Cristiano se dará cuando, y en la medida en que, se extienda por el mundo el amor a Dios y el amor a los demás. No esperemos a tener el poder de cambiar leyes y ordenamiento injustos. El poder que necesitamos ya lo tenemos: el de ser mejores nosotros y el de ayudar a quienes nos rodean.

Should we look for knowledge or certainty

Deduction (stepping on previous truths and making an inference) is the only way to be certain of a proposition. But certainty is not the same as knowledge.Induction, on the other hand, is the proposal of a general principle, based on the regularity of a some observations.Deduction (the use of logic) makes me very certain, but adds very little knowledge to me: the deducted truth is already into the previous ones (the premises).Induction let me jump on completely new truths. But, who can guarantee that “swans are white” just because all that I have seen, happen to be white? Induction gives me joy of novelty, but, seldom, the comfort of certainty.The moral of this story is: knowledge, as any human growth operation (like love, or virtue) can on be achieved “dialectically”, zigzaging between opposites. Forget about finding an optimun.